Nieuwe cursus zeker bewegen gestart

Doe mee met de nieuwe cursus zeker bewegen!

In november 2017 is er een nieuw cursus zeker bewegen gestart. Tijdens deze beweegactiviteit wordt er aandacht besteed aan balans, houding en na een eventuele val hoe weer op te staan. Zekerder worden met bewegen en sterker worden door middel van kracht oefeningen. Meedoen aan deze beweegactiviteit kan nog! Jeroen Blom van Budowazasport staat elke woensdagochtend bij het Budocentrum Julianadorp om 11:00 klaar om u te ontvangen. Na afloop van de lessen is er de gelegenheid om gezamenlijk een kopje thee of koffie te drinken.

We moeten meer bewegen

Volwassenen zouden minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten moeten doen. Kinderen zouden dat zeker drie keer per week moeten doen, zegt de Gezondheidsraad. De raad adviseert de minister om die aanbeveling op te nemen in nieuwe beweegrichtlijnen voor kinderen, volwassenen en ouderen.
 
In Nederland bestaan momenteel drie normen voor bewegen, maar die zijn gedateerd. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft de Commissie Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad daarom gevraagd hier nieuwe wetenschappelijke inzichten te bundelen en te verwerken in één nieuwe richtlijn.
 
'Bewegen is goed, meer bewegen is beter'
 Voldoende bewegen verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressiviteit. Ook zijn er aanwijzingen dat de kans op borst- en darmkanker erdoor wordt verkleind, schrijft de raad. Omdat uit onderzoek blijkt dat de gunstige effecten op de gezondheid toenemen als mensen meer bewegen, is het devies: bewegen is goed, meer bewegen is beter.
 
Volwassenen en ouderen zouden minstens tweeënhalf uur per week matig of zwaar intensief moeten bewegen, kinderen dagelijks een uur. Daar komt het advies van de bot- en spierversterkende oefeningen bij. Voor ouderen geld ook nog het advies hier oefeningen voor de stabiliteit aan toe te voegen.
Voor iedereen geldt ook een advies om veel stilzitten te voorkomen.
 
Die nieuwe geadviseerde richtlijn verschilt weinig van de drie oude normen. Wel spreekt de Gezondheidsraad niet meer van een beweegadvies per dag, maar is het advies er per week, verspreid over verschillende dagen.
De Gezondheidsraad onderscheidt vier verschillende niveaus van bewegen:
 
- Zitten: denk aan tv kijken, werken achter een beeldscherm
- Licht intensief: muziek maken, afwassen
- Matig intensief: activiteiten als wandelen en fietsen
- Zwaar intensief: sporten, zoals hardlopen en voetballen
 
Spierversterkende oefeningen zijn gericht op het verbeteren van kracht en vermogen van de skeletspieren. Botversterkende oefeningen zijn gericht op belasting van het lichaam met eigen lichaamsgewicht. 
Dat bewegen goed is voor lichaam en geest, zal de meeste mensen niet vreemd in de oren klinken. Toch haalt een meerderheid van de bevolking de nieuwe richtlijnwaarden niet, stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
 
Het RIVM schat dat ongeveer 45 procent van de bevolking aan de nieuwe richtlijn voldoet. Het percentage ligt met 55 procent het hoogst voor de groep 4- tot en met 11-jarigen en met 28 procent het laagst voor de groep 12 tot en met 17-jarigen. Bij de groep 18-plus ligt het percentage op 44 procent.
 
Het RIVM kwam tot deze percentages op basis van gegevens uit vragenlijsten, die een indruk geven van trends in beweeggedrag. De Gezondheidsraad pleit ervoor om het gedrag met beweegmeters te gaan monitoren, om zo meer inzicht te krijgen in de werkelijke hoeveelheid bewegen.
 
Vooral wandelen, hardlopen en fitness worden steeds populairder ANP
Waarom gaan mensen wel of niet bewegen of sporten? "Bewegen of sporten vergt nu eenmaal inspanning", zegt Juul van Rijn van het Kenniscentrum Sport. "Je moet vanuit je luie positie in beweging komen. Dat kan een drempel zijn. Daarnaast hebben sommige mensen sociale druk nodig, die willen wel bewegen, maar alleen met een maatje."
 
Wat veel gehoorde redenen zijn om juist wel of juist niet te gaan bewegen, verschilt ook per leeftijdscategorie. "Bij jongere mensen speelt het in vorm blijven mee en het verbeteren van conditie. Bij oudere mensen gaat het vaak om het op peil houden van de conditie, en fitter worden", zegt Van Rijn.
 
"Basisschoolkinderen bewegen vaak al best veel en zijn ook vaak aangesloten bij een sportclub", vervolgt ze. "Maar als ze naar de middelbare school gaan, zie je dat dat weer wat afneemt. Dan verschuiven ook vaak de focus en interesses."
 
"Tussen de 20 en 50 jaar noemen mensen vooral tijdgebrek als factor die bewegen beperkt. Of ondanks goede voornemens toch geen zin hebben. Op oudere leeftijd kunnen ziekte en verminderde mobiliteit meespelen."
 
Rol overheid
Hoewel uit eerdere onderzoeken dus al wel een en ander bekend is, schrijft de Gezondheidsraad dat er nog meer inzicht nodig is in factoren die mensen belemmeren of juist helpen om genoeg te bewegen.
 
Het naleven van de richtlijnen is volgens de raad niet alleen verantwoordelijkheid van mensen zelf, maar ook van de overheid. De raad adviseert lokale overheden, bedrijven en scholen om meer samen te werken.
 
Het rapport van de Gezondheidsraad is een advies. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport moet nog een standpunt innemen.
 
 
 
 
BRON: NOS.NL

Aftrap Walking Football

Afgelopen donderdag 6 april was letterlijk en figuurlijk de aftrap van de Walking Football activiteit bij JVC. Even voor 10 uur zat de toptrainer en oud profvoetballer Klaas Bijl al klaar om 'zijn' voetballers te ontvangen met een kopje koffie. Hij had zich zeer goed in de materie verdiept en zijn oor te luisteren gelegd bij de verschillende BVO's (Betaald Voetbal Organsaties) die hier al wat actiever mee bezig zijn. Onder de amateurclubs is het een groeiende activiteit.

"Het was nog wat onwennig en de opkomst mag misschien wat hoger, maar ik weet zeker dat dit een succes gaat worden", zei Klaas. "Iedereen die voetbal leuk vindt, of je het nou gedaan hebt of niet, is welkom. Het is echt niet zwaar! We beginnen rustig met een warming-up en dan wat leuke oefeningen, wat afronden op doel en dan een mooie partijvorm. En je hoeft echt geen voetbalschoenen aan hoor. Alles kan", voegt hij er aan toe. 

Al snel gaan de mannen wat ballen overspelen en gaan ze als vanouds tussen de hoedjes door en schieten op doel. 

"Man, dit is echt leuk. Ik had niet gedacht dat je weer gewoon mee kon doen. Ik was eerst nog een beetje bang voor mijn rug, maar omdat alles wandelend gaat is de inspanning echt wel te overzien en beweeg ik eindelijk weer. Hahaha, en ik kom ook nog wat oude bekenden tegen", zegt een deelnemer. "Ja, ik ga mijn kennissen hier ook van op de hoogte brengen, want hoe meer er mee doen, hoe gezelliger het wordt", zegt de ander.

"Ik moet nog wel even wennen aan de termen hoor", zegt klaas, "want 'speel hem in de loop' is wat lastiger nu, want dat gaat niet meer als er gewandeld moet worden. Het wordt nu echt een tactisch spelletje en dat is toch wel erg leuk."

Elke donderdag tussen 10:00 en 12:00 (sportactiviteit is tussen 10:30 en 11:30) gezellig bezig zijn bij JVC. U komt ook?

 

Partners

Classic Gym
JVC Julianadorp
Budowaza
Dieet & Co
Mee & De Wering
TVJ Julianadorp
Omring
Teamsportservice Logo Horizontaal CMYK